آژیر خطری به نام آلزایمر در پیری!

آمار مطالب

کل مطالب : 23
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 273
بازدید سال : 3247
بازدید کلی : 4180

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان طنین طراوت- وبلاگ تخصصی سالمندان و آدرس tanintaravat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : ایزد منچهری
تاریخ : یک شنبه 20 بهمن 1398
نظرات

 

همه ما به این می اندیشیم که چقدر سالمندی و فراموشی می‌تواند سخت باشد!

 

در ابتدای کار ما میخواهیم تعریفی از آلزایمر برایتان شرح دهیم سپس راه های جلوگیری از آن را خدمتتان عرض می کنیم؛

 

آلزایمر چه نوع بیماری است؟


آلزایمر یک بیماری پیش‌روندۀ تحلیل‌برندۀ قوای حافظه و ذهن است که در ابتدا به حافظه اخیر آسیب می‌زند و بتدریج، سایر قوای ذهنی و عقلی مثل تکلّم، استدلال و قدرت انجام امور روزمره را از فرد سلب می‌کند.

آلزایمر بیماری پیش‌رونده‌ای است؛ یعنی در ابتدا خاطرات دوردست بیمار دست نخورده است اما با پیشرفت بیماری، خاطرات گذشته نیز دست‌خوش آسیب می‌شوند و در نهایت، ممکن است بیمار نتواند نزدیک‌ترین بستگان خود را بشناسد. حتی رفته‌رفته فعالیت‌های حرکتی دچار آسیب و فرد زمین‌گیر، گوشه‌گیر، منزوی و دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع می‌شود. ممکن است با پیشرفت این بیماری، فرد دچار زخم بستر و عفونت شده و فوت کند.


مبتلایان که سالمند هم هستند، به دلیل پیشرفت بیماری در یافتن کلمات مناسب دچار اختلال شده و نمی‌توانند به درستی منظور خود را بیان کنند و در نتیجه، کم‌کم منزوی می‌شوند و به‌دلیل تحلیل‌برندگی سلول‌های مغزی، افسرده می‌شوند. دچار توهم‌های بینایی، هذیان‌های گزند، آسیب در قضاوت و تفکر منطقی می‌شوند. این بیماران شدیداً از طرد شدن هراس دارند و می‌ترسند به خانه سالمندان رها شوند. مهم‌ترین مسئله این است که بدانند ما حامی آن‌ها هستیم تا دچار اضطراب جدایی از خانواده نشوند.

 

این بیماری در چه سنی ایجاد می‌شود؟


آلزایمر را باید بیماری سنین بالا و سالمندی دانست که معمولاً از 65 سالگی به بعد اتفاق می‌افتد و در سیری 5 تا 10 ساله پیشرفت می‌کند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، از هر 100 سالمند بالای 85 سال، حدوداً 15 نفر به یک نوع از اختلال‌های شناختی مبتلا می‌شوند.

 

چطور در سالمندی آلزایمر نگیریم؟


پیشگیری. از راه‌های اصلی پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، استفاده بیشتر از ذهن و حافظه است. هر چه ذخیره حافظه پربارتر باشد، احتمال ابتلا کاهش می‌یابد. آلزایمر در افرادی که تحصیلات و مطالعات روزمره فراوانی دارند و از فکر خود بیشتر استفاده می‌کنند، کمتر دیده می‌شود. باید در هر سنی که هستیم، از یادگیری و آموزش مثلا آموختن زبان‌های مختلف و مطالعات روزمره غفلت نکنیم. شیوه زندگی‌مان را تغییر دهیم، مرتب ورزش کنیم، سیگار را همین امروز ترک کنیم، مصرف نمک و قندهای مصنوعی را کاهش دهیم و در کل، مغزمان را فعال نگه‌داریم.

 

آژیر خطری به نام آلزایمر با چه علائمی آغاز می شوند؟

 

1- از دست دادن حافظه

یکی از شایع ترین علائم آلزایمر فراموش کردن چیزهایی است که در فاصله ی زمانی نه چندان دور فرا گرفته اید. در حالی که فراموش کردن قرار ملاقات، نام یا شماره تلفن دوستان طبیعی است، اما در افراد مبتلا به آلزایمر فراموشی بیشتر اتفاق می افتد و بعد ها نیز با گذر زمان موارد فراموش شده را به خاطر نخواهند آورد.

2- مشکل در انجام امور زندگی و کارهای روزانه

افراد مبتلا به آلزایمر به سختی می توانند وظایف خود را بدون فکر کردن به خاطر بیاورند. فراموش کردن شیوه ی طبخ غذا، تعمیر لوازم منزل و یا بازی های ساده از جمله مشکلات این افراد است.

3- مشکلات زبانی

هر فردی ممکن است بعضی اوقات به سختی بتواند کلمات صحیح را پیدا کند. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب مواقع کلمات ساده را فراموش می کنند و یا واژه های غیر معمولی را جایگزین می کنند.

4- سردرگمی زمانی و مکانی

فراموش کردن تاریخ روز و یا این که به سمت کجا در حال رفتن هستید، تا حدودی نرمال است. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب خیابان خودشان را گم می کنند و فراموش می کنند کجا هستند و یا چگونه به این نقطه رسیده اند و یا این که چگونه به خانه باز گردند.


5- کاهش قوه قضاوت

هیچ کس در همه ی زمان ها قضاوت درستی ندارد. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بدون در نظر گرفتن آب و هوا لباس می پوشند. مثلا ممکن است در روزهای گرم چندین بلوز روی هم بپوشند و یا برعکس.

 

8 روش پیشگیری از الزایمر:

 


تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند.



1. تمرینات فکری

افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و ... کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

 



2. تمرینات بدنی

30 دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و....می تواند نوعی ورزش باشد.



3. نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی

کم آبی، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.



4.مراقب داروهای مصرفی باشید

پزشک شما باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.



5. از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید

روزانه حداقل 5 نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار مفید است.



6. از مکمل فسفاتیدیل سرین Phosphatidylserine استفاده کنید

مطالعات مختلف نشان می دهد که استفاده از این مکمل در مراحل اولیه ی ابتلا به آلزایمر، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. بنابراین اگر این بیماری در خانواده در حال گسترش است بهتراست با مشورت پزشک مصرف آن را شروع کنید.



7.کار کردن بر روی دستگاه‌های موسیقی

ساخت آهنگ، باعث افزایش عمر مغز شما می شود. طبق تحقیقی که انجام شد، نشان داده شد افرادی که بر روی یکی از دستگاه‌های موسیقی کار می‌کردند، در انجام فعالیت‌های ذهنی، در مقایسه با دیگران بهتر بودند.

 


8.تماس گرفتن با دوستان

داشتن ارتباط اجتماعی مستمر، باعث می‌شود مغز شما جوان بماند. بنابراین انجام سرگرمی‌ها که ترکیبی از فعالیت اجتماعی، فیزیکی و روانی است، ممکن است، بهترین محافظ در برابر بیماری جنون باشد.




 



تعداد بازدید از این مطلب: 872
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلام.به وبلاگ طنین طراوت خوش آمدید. در این وبلاگ نکات نگهداری سالمندان در خانه را برای شما عزیزان شرح میدم همچنین برای ایجاد انگیزه و روحیه برای بزرگان شما نیز مطالبی جمع آوری کردم که براتون به صورت پست در وبلاگ قرار میدم، امیدوارم از نکاتی که خدمتتان آماده میشه نهایت لذت و استفاده را ببرید. دوستدار مهربانی زندگی شما در کنار بزرگان خانواده


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود